ریتم آهنگ

آسیب های جسمانی نوازندگان که زندگی موسیقی آن‌ها را به خطر می اندازد.

آسیب های جسمانی نوازندگان که زندگی موسیقی آن‌ها را به خطر می اندازد.

بیماری‌های شغلی را می‌توان روی دیگر هر کار و فعالیتی دانست. مشکلاتی که به مرور زمان در جسم و روح افراد به وجود می‌آید و با گذشت نحوه زندگی به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود. نوازندگان ساز‌ها از افرادی هستند که همه به آنها غبطه می‌خورند. همه ما زمانی که به موسیقی گوش می‌دهیم، حسرت نوازنده‌هایی را می‌خوریم که در تولید یک اثر نقش داشته‌اند و یا اثار دیگران را به زیبایی می نوازند و اصلا به همین دلیل وارد دنیا جذاب موسیقی می شوند.

همه ما دوست داریم مثل موتزارت پیانو و ویلن را به زیبایی ویوالدی و گیتار را به مهارت خولیو، بنوازیم اما خیلی از ما نمی‌‌دانیم که مثلا آرتروز، شایع‌ترین بیماری در بین موسیقیدانان است. نوازندگان با توجه به نوع سازی که می‌نوازند، بیماری‌ها و مشکلات مختلفی دچار می‌شوند. اگر شما یک نوازنده حرفه‌ای هستید یا سازی در کنج خانه دارید که هر از گاهی سری به آن می‌زنید، بهتر است از مشکلاتی که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد،مطلع باشید.

در این مقاله خواهید خواند :

ارتروز گردن , درد مشترک نوازنده ها:

انگشتان دست، مچ، کمر، کف‌دست ، گردن و حتی آرنج نقاط حساسی در بدن نوازنده‌ها هستند که به مرور زمان دچار آسیب و آرتروز می‌شوند و درد های زیادی همراه خود دارد و بهتر شدن انها به زمان نیاز دارد واین باعث میشود که یک مدت نامعلومی را از دنیای رنگی موسیقی خود به دور باشید.

اکثر نوازنده ها برای نت خوانی و یا در سازهایی چون ویولن , ویولا و ویولن سل مجبور به نگه داشتن ساز بر روی یا نزدیکی گردن خود هستند بنابراین آرتروز گردن در آنها رواج زیادی دارد.

اسیب جسمانی خطرناک , استفاده مشترک از ساز:

کسانی که اصول بهداشتی را مورد تمسخر قرار میدهند باید بدانند که مهم ترین عفونت های مهم استفاده مشترکی از سازها است و سازهای بادی مانند فلوت, کلارینت ,  شیپور و ساکسیفون احتمال انتفال عفونت هایی مانند ایدز و هپاتیت در ان ها زیاد است و کافی است فرد ناقل و نفر دوم زخمی در دهان داشته باشند.

همیشه یادتان باشد که ساز ترومپت خود را به کسی ندهید. سازها دقیقا مانند مسواک هر فرد کاملا شخصی است و هرگز هرگز به ساز های دیگران دست نزنید و همینطور نگذارید کسی به ساز شما دست بزند. با رعایت همین نکته کوچک کلی به سلامتی خود کمک کردید.

“دیستونی” بیماری خاص و اسیب جسمانی جدی برای پیانیست ها:

 بیشترین شیوع این دیستونی در نوازندگان کیبورد و پیانو است و بیشتر انگشتان چهارم و پنجم است که ملودی را با آن می‌نوازند اتفاق می‌افتد.  

شروع دیستونی معمولا خودبه‌خودی و بدون درد است وعلت این حالت اختلال در سطح مغز است و متاسفانه درمان ان بسیارمشکل است وممکن است فرد نوازنده را بطور دایمی از سازدور کند و این خبر خوبی برای پیانیست ها نیست ولی این موضوع به ندرت اتفاق می افتد.

درد میوفشال , اسیب جسمانی مشترک نوازندگان ویولن و ویولا:

ویولنیست ها کسانی هستند که ممکن است ساعت ها به صورت یک حالت خاص و حرکت بدنی یکسانی نوازندگی کنند و یا برای اماده شدن برای کنسرت ها زمان زیادی را روی صندلی بگذرانند و اسیب جسمی که ان ها را تهدید میکند, میوفشال نام دارد که همان درد های عضلانی است که میتواند به مرور موجب ارتروز مفصلی شود.

در خرید ویولن خود دقت کنید تا سایز و اندازه خودتان تهیه کنید چون ویولن مناسب بدن تان موجب کاهش درد های شما می شود.

میوزماسل , بدن سازی هنری:

متد میوزماسل متدی است برای پرورش ذهن و عضلات نوازندگان است که موجب بهبودی اسیب های جسمانی نوازندگان میشود و همینطور منجر به تقویت انگشتان و مچ دست می گردد.

متد میوزماسل تاکید بر سه عنصر مهم تفکیک های ذهنی و اجرایی، کنترل انرژی و مدارسازی است که تمامی این سه عنصر از طریق تمرین ها و تکنیک های گوناگون برای مغز،ذهن و عضله تعریف و تداعی می شود.

تمرین هایی برای جلوگیری از اسیب های جسمانی برای نوازندگان:

  • 1- به مدت 5 دقیقه طوری ساز بزنید که انگار دفعه اول است ساز میزنید. این کار مانند ورزش که شما اول گرم می کنید بعد به فعالیتتان ادامه میدهید این تمرین هم برای گرم شدن انگشتانتان می شود.
  • 2- تمرین های ساده را به مدت 10 دقیقه بنوازید سپس استراحت کنید.
  • 3-بعد از استراحت شروع به گام نوازی و اتود کار کنید.
  • 4- حالا که مانند فرد ورزشکار بدنتان گرم شده , شروع به نواختن تمرین هایتان  کنید و برای بهتر شدن حداقل 30 دقیقه تمرین کنید.

درست است که برای نوازنده ماهر شدن روح انسان سرشار از عشق و زیبایی میشود ولی باید در قبال ان اسیب های جسمانی که شامل ان میشود را هم تحمل کرد ولی با اصول درست و دانستن تکنیک ها میتوان تا بخش زیادی از آن را کاهش داد و از نوازندگی تان لذت ببرید.

همینطور به یاد داشته باشید چه بخواهید یا نه بالاخره دچار درد و اسیب های جسمانی خاص خود میشود ولی با نکاتی که گفته شد ما سعی در کاهش درد ان ها داریم.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”